Meer kennis, meer kansen.

Gemeente Tilburg koestert onafhankelijkheid op IT-gebied

De gemeente Tilburg wil bereikbaar zijn voor iedereen, ook voor mensen die minder digivaardig zijn of moeite hebben met lezen en schrijven. Mensen die hulp nodig hebben met het afhandelen van burgerzaken kunnen terecht in een van de vijf stadswinkels die de gemeente telt. Hier kunnen zij samen met een medewerker de digitale formulieren invullen. De gemeente bouwt die formulieren het liefst helemaal zelf.  Dat gebeurt door een team dat bestaat uit twee IT’ers, een businessdeskundige en een mediaregisseur.
De businessdeskundige heeft de vakkennis en weet wat er gecommuniceerd moet worden. De mediaregisseur bedenkt hoe alles zo helder en overzichtelijk mogelijk naar de burger te communiceren is. Gezamenlijk maken ze een customer journey. Dat resulteert dan in een logische procesvolgorde, een helder stappenplan, relevante vragen en last but not least leesbare teksten. En formulier is vervolgens snel en eenvoudig te bouwen in Blueriq. Modelleren is eigenlijk een beter woord. De software bestaat uit gemodelleerde ‘blokken’ die ontwikkelaars naar gelieve kunt stapelen. Zo is Tilburg in staat om zelfstandig complexe regelingen om te zetten in een toegankelijk digitaal formulier. Denk aan de Tozo 1- en Tozo 2-regeling die de gemeentes uitvoeren in het kader van de coronacrisis.

Delen:

Tags:

    Gerelateerde artikelen