Meer kennis, meer kansen.

Zeven valkuilen bij uitbesteding

Belang van regie bij uitbesteding

Belang van regie bij uitbesteding

Na de grote multinationals ontdekken ook mkb-organisaties de voordelen van externe IT-diensten en wagen de sprong in de cloud. Een server is snel geregeld, er is voldoende aanbod van goede standaardpakketten en zelfs specifieke applicaties kunnen op afstand worden beheerd.

Het klinkt erg aantrekkelijk en dat kan het ook zijn. Maar let op: wie zijn IT buiten de deur zet, moet goed beseffen dat het regisseren van de processen en leveranciers opeens veel belangrijker wordt dan bij beheer in eigen huis. Er moet iemand zijn die ervoor zorgt dat alle componenten en subdiensten van leveranciers worden samengesmeed tot de diensten die aan de klant zijn beloofd. Iemand die de gebruikte tools en processen door en door kent, op de hoogte is van alle interne en externe SLA’s en met behulp van dashboards kan rapporteren over de stand van zaken.

Het belang van die regierol bij uitbesteding wordt steeds opnieuw ernstig onderschat en soms zelfs volkomen genegeerd. Het leidt al snel tot problemen die zich voorheen nooit voordeden. Bij een klant die netwerk, hosting en databasemanagement bij drie verschillende leveranciers heeft uitbesteed, duurde het alleen al twee weken om de juiste specialisten bij elkaar te krijgen om een zware verstoring te verhelpen. Genoeg tijd om de continuïteit van de onderneming in gevaar te brengen.

Waarom krijgt die regie steeds zo weinig aandacht terwijl het zo cruciaal is voor een gestroomlijnde dienstverlening? Zeven valkuilen van uitbesteding

Delen:

Gerelateerde artikelen