Meer kennis, meer kansen.

Hoe ontwikkel je de optimale mobiele strategie: aanval of verdediging?

Strategie: een plan van aanpak of een beleid

Strategie: een plan van aanpak of een beleid

Het klinkt eenvoudig: bepaal wat je wilt doen en voer het uit om je doel te bereiken. In de mobiele wereld werkt het echter niet zo eenvoudig. Voedingsmiddelenleverancier Ahold zet ondertussen in de Verenigde Staten mobiele bestelsystemen en zijn Peapod-afleverdienst in om het businessmodel om te draaien. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld honderd virtuele winkels met abri’s waarop productafbeeldingen en QRcodes staan in bus hokjes in zeven Amerikaanse steden. Het bedrijf verwacht dat in 2014 de helft van alle bestellingen vanaf mobiele apparaten komen. Deze ontwikkeling is echter slechts een fractie van wat er allemaal gebeurt op het vlak van mobiel. Of het nu gaat over sectoren als transport, horeca, financiële dienstverlening en gezondheidszorg; mobiliteit verandert alles.

Wereldwijd hebben zes miljard mensen een mobiele telefoon. Naar verwachting is in 2016 65 procent daarvan een smartphone. Dit maakt mobiliteit tot de meest bepalende technologische ontwikkeling ooit, te meer omdat het gebruikers steeds meer de controle geeft. De smartphone verandert hoe bedrijven, markten en consumenten zich gedragen en werken. Hoe kan het dat zo veel bedrijven achterblijven? Veel van hen hebben namelijk wel behoorlijk geïnvesteerd in mobiele apps – ongeveer tien miljard Amerikaanse dollar in de laatste drie jaar – maar de impact van deze investeringen is minimaal. Het is zelfs zo dat zeventig procent van alle apps die in deze periode zijn ontwikkeld uiteindelijk in de prullenbak belandt.
Deze teleurstellende resultaten zijn grotendeels te wijten aan het ontbreken van een goede mobiele strategie, oftewel: een strategie in lijn met investeringscriteria.

Delen:

Gerelateerde artikelen