Meer kennis, meer kansen.

De innovatieve kracht van big data

Laat de data zelf vertellen tot welke conclusies zij komen

Laat de data zelf vertellen tot welke conclusies zij komen

De innovatieve kracht van Big Data ligt in vier elementen: snelheid, precisie (personalisering), filtering (wat wel en wat niet), en correlatie. Vanzelfsprekend gaat het om de resultaten, die moeten in zekere zin ook innovatief zijn. Dat geldt voor de wetenschap, de industrie en het sociale leven. In de biomedische wereld wordt elke veertig seconden een wetenschappelijk artikel gepubliceerd. Dit betekent bijna 800.000 artikelen per jaar. Tot 2013 waren er in de biomedische wereld naar schatting 22 miljoen artikelen gepubliceerd. B. Mons (inaugurele rede Leiden, 2013) stelt voor om een Social Machine te ontwikkelen die de ‘dagelijks nieuw binnenkomende, massieve data- en informatiestromen onmiddellijk analyseert in de context van alle data die we al hadden’. ‘Dit betekent dat de manier waarop wij op dit moment wetenschap bedrijven fundamenteel zal veranderen.’ Dat geldt ook voor de manier van publiceren. Vroeger was een publicatie een verhaal, we zien nu een omslag naar een verhaal met data. Sinds Stapel en andere fraudeurs worden data steeds belangrijker (zij vertellen immers het verhaal) en daarom zal er in de wetenschap een omslag plaatsvinden van uitleg naar data. De data zelf zullen het verhaal vertellen en niemand anders. 

 

Partner:

Delen:

Gerelateerde artikelen